Hoe krijg ik mijn facturen sneller betaald? 8 Incassotips voor zzp-ers

Het is een ergernis voor veel zzp-ers. Je hebt goed contact met een klant, hij is tevreden over jouw product of diensten en toch wordt je factuur niet betaald. Vooral grote bedrijven hebben er nog wel ’s een handje van om facturen laat te betalen. Zeker in tijden waarin jouw eigen liquiditeit onder druk staat ben je gebaat bij snelle en volledige betaling van jouw facturen. Wij hebben 10 tips opgesteld om als zzp-er sneller betaald te krijgen.

De factuur

  1. Zorg voor een correcte en tijdige factuur. Vermeld hierop duidelijk je bedrijfs-, en betaalgegevens en die van je klant. Speciale aandacht voor een eventueel ordernummer en de contactpersoon bij jouw klant. Het ontbreken daarvan is voor veel grote organisaties reden om niet te betalen!
  2. Neem klachten, hoe klein ook, serieus en wikkel ze direct af. Voor veel ondernemers is dit een reden om de factuur niet te betalen.

De betalingstermijn is verlopen en de factuur wordt niet betaald.

  1. Volg het betalingsgedrag van met name die nieuwe klant. Je hebt immers nog geen betalingservaring en het is belangrijk om nieuwe klanten ‘op te voeden’. Kort op de bal zitten is het devies.
  2. Pronkt jouw klant met een nieuw pand of een glanzende nieuwe bolide? Dat zijn de momenten dat liquiditeitskrapte vaak voorkomt. Wees dan extra alert op te late betaling van jouw facturen.
  3. Is het altijd dezelfde klant die te laat betaalt? Ga hierover in gesprek! Maak duidelijk dat je ook ondernemer bent en geld nodig hebt om de hypotheek te betalen.

Komt het nog wel goed?

  1. Stop levering als er nog facturen nog niet zijn betaald. Een duidelijke maatregel waardoor het voor jouw klant duidelijk is dat hij ook is gebaat bij een tijdige betaling
  2. Neem een eigendomsvoorbehoud op in jouw algemene voorwaarden. Bij een faillissement kan je aanspraak maken op (onbetaalde) goederen.
  3. Wacht niet te lang met het inschakelen van een incassospecialist. We zien dat dit zzp-ers veel energie en slapeloze nachten kost terwijl de kans op succesvolle incasso afneemt naarmate de tijd vordert.

Over de auteur

Managing partner Charles BrunsHet is onze missie om incasso en deurwaardersdiensten voor een brede groep ondernemers toegankelijk te maken. U heeft waarschijnlijk niet dagelijks met onbetaalde facturen of een (dreigend) juridisch conflict te maken. Yuridis helpt met heldere adviezen, toegankelijke service, digitale oplossingen en transparante dienstverlening. Doe onze gratis Incasso Check, laat ons uw aanmaning versturen of neem telefonisch contact op met onze Adviesbalie, 7 dagen per week bereikbaar. Tenslotte staan onze deurwaarders voor u klaar als de situatie daarom vraagt. (Charles Bruns – managing partner Yuridis)

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Incasso tijdens de coronacrisis: maak onderscheid tussen Niet-Willers en Niet-Kunners

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen
    7.7

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.