4 Oorzaken voor te late betaling van uw facturen

Ik praat veel met ondernemers over het te laat betalen van hun facturen. Iedereen kent het fenomeen. Maar niet iedereen is bekend met de verschillende redenen die achter wanbetaling kunnen zitten. Omdat het begrijpen van het probleem de eerste stap naar een oplossing is sta ik in dit blog stil bij de verschillende oorzaken van wanbetaling tussen ondernemers.

De belangrijkste redenen voor te late betaling van uw facturen

Uit onderzoek blijkt dat de 4 belangrijkste redenen voor te late betaling van uw facturen soms minder voor de hand liggen dan u denkt.

1. Administratieve inefficiency is in 70% (!) van de gevallen de reden voor te late betaling

U kent dat vast wel: de technische man van een groot bedrijf komt in uw magazijn langs voor een blik verf. Hij laat zijn visitekaartje met bedrijfsgegevens achter: ‘stuur de factuur maar naar kantoor’. En dan begint het. Uw factuur belandt bij het regiokantoor maar moet doorgestuurd naar het hoofdkantoor waar de administratie wordt gedaan. De dame die de inkomende facturen in behandeling neemt is met vakantie en merkt bij terugkomst op dat er geen order- en kostenplaats op uw factuur staat. U belt naar ‘de technische man’: dat gaat hij regelen. En inderdaad, een week later ontvangt u de gevraagde gegevens. Nieuwe factuur gemaakt, dit keer direct naar het hoofdkantoor. De mevrouw daar doet haar best, maar de betaling moet goedgekeurd door haar chef, die is er volgende week weer. En zo zijn we 2 maanden verder…

2. Financiële problemen vormen in 60% de oorzaak voor te late betaling van facturen

Die is te verwachten. Zeker in de crisis-jaren stond het bedrijfsleven het water aan de lippen. Te late betaling was eerder regel dan uitzondering. Een kettingreactie was het gevolg, want ook de leverancier kon zijn afspraken niet meer nakomen. Gelukkig draait de BV Nederland inmiddels weer op volle toeren en is het aantal faillissementen lager dan ooit. Geen reden om achterover te leunen in uw debiteurenbeleid overigens. Houdt nieuwe klanten (en met name starters) scherp in de gaten als het om de betaling van uw facturen gaat: 3 van de 4 startende organisaties komt de eerste twee jaar niet door.

3. Opzettelijk late betaling wordt door 58% van de ondernemers genoemd als reden voor te late betaling

Een tijdje terug had ik een gesprek met een jonge ondernemer en informeerde daarbij ook naar zijn debiteurenbeleid. ‘Dat is simpel,’zei hij ‘ik betaal alleen op aanmaningen!’ Hij koos er dus bewust voor om de aanmaning af te wachten voordat hij de factuur betaalde. Op die manier genereerde hij werkkapitaal voor zijn startend bedrijf. Wel doordacht, maar niet wenselijk. Maak uw (nieuwe) klant dus vanaf de start duidelijk dat u het normaal vindt om op de vervaldatum betaald te worden en zorg voor een snelle herinnering als die vervaldatum toch wordt overschreden.

4. Geschil over de geleverde dienst of product is de reden voor 22% van de te late betalingen

Bij een op de vijf te late betalingen is de debiteur niet tevreden met de geleverde dienst of product. Het klinkt niet onlogisch dat je niet betaalt als je ontevreden bent over de kwaliteit van het geleverde. En als je dan snel in overleg treedt met de leverancier dan kom je er ook meestal wel uit met elkaar. In de praktijk zien we echter vaak dat die reden pas boven water komt op het moment dat er een incassoprocedure wordt opgestart. En dan is escalatie lastig af te wenden. Nog een reden dus om in een vroegtijdig stadium in contact te komen met uw debiteur. Als er problemen zijn met de levering dan kunnen die ook snel opgelost

Het is onze missie om incasso en deurwaardersdiensten voor een brede groep ondernemers toegankelijk te maken. U heeft waarschijnlijk niet dagelijks met onbetaalde facturen of een (dreigend) juridisch conflict te maken. Yuridis helpt met heldere adviezen, toegankelijke service, digitale oplossingen en transparante dienstverlening. Doe onze gratis Incasso Check, laat ons uw aanmaning versturen of neem telefonisch contact op met onze Adviesbalie, 7 dagen per week bereikbaar. Tenslotte staan onze deurwaarders voor u klaar als de situatie daarom vraagt. (Charles Bruns – managing partner Yuridis)

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.