Incasso tijdens de coronacrisis: maak onderscheid tussen Niet-Willers en Niet-Kunners

Tijdens deze bijzondere tijden komen veel organisaties en ondernemers in de knel met betrekking tot de betaling van facturen. Dat geldt waarschijnlijk voor uw klanten, maar dat kan ook voor uw cashflow grote gevolgen hebben. Een domino-effect ligt op de loer. In dit blog geven wij u graag advies over debiteurenbeer en incasso tijdens de coronacrisis.

Het lijkt overbodig om te zeggen dat debiteurenbeheer, juist in crisis-situaties, cruciaal is om het hoofd boven water te houden. En toch krijgen we veel vragen over debiteurenbeheer tijdens deze coronacrisis:

  1. Moet ik mijn debiteurenbeheer aanpassen tijdens de crisis?

  2. Mijn klanten hebben het ook moeilijk. Moet ik hen nu wel lastig vallen over de betaling van mijn facturen?

  3. Ik wil eigenlijk wel wat coulanter zijn naar mijn klanten, maar heb zelf het geld ook nodig. Hoe ga ik daarmee om?

Wij kunnen daar kort over zijn: ook -of juist- tijdens financieel moeilijke tijden verdient uw debiteurenbeheer grote aandacht. En natuurlijk kunt u daarbij rekening houden met de specifieke situatie van uw klant. Om die (maatwerk)aanpak handen en voeten te geven maken we binnen incasso al jaren gebruik van het segmenteren van debiteuren:

  1. De Niet-Kunner en
  2. De Niet-Willer

Waarin verschilt debiteurenbeheer en incasso bij Niet-Kunners en Niet-Willers?

Op dit moment zult u meer te maken krijgen met de Niet-kunner. Daarbij is het zaak om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Zoek daarbij naar een concrete, voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Dat kan betekenen dat u de reguliere betalingstermijn met bijvoorbeeld 14 dagen verlengt of dat u een betalingsregeling (niet te lang!) afspreekt. Laat daarbij ook vooral uw debiteur die oplossing benoemen en check of de afspraak realistisch is. Als de debiteur wil betalen na een uitkering in het kader van bijvoorbeeld de NOW-regeling is het niet te verwachten dat die binnen een week komt. Leg alle gemaakte afspraken vast en bevestig deze per mail.

Niet-willers zullen gebruik willen maken van de situatie. Laat in uw contact merken dat u daarin niet meegaat en hem/haar houdt aan de staande betaalafspraken. In het algemeen is het raadzaam om bij Niet-willers een meer strikte aanpak en duidelijke afspraken te maken. Volg daarbij uw regulier debiteurenproces en laat de debiteur ook weten dat je de standaard betalingstermijnen hanteert en verwacht dat hij/zij zich daaraan ook houdt. Wacht niet te lang om de vordering uit handen te geven aan een incassospecialist als uw Niet-willer volhardt in wanbetaling.

Hoe weet ik dat mijn debiteur een Niet-Kunner is?

De Niet-kunner is op dit moment de dupe van de situatie en wil graag naar een oplossing en een voortzetting van de relatie met uw bedrijf. Hij/zij:

  • neemt veelal zelf contact met u op om de situatie uit te leggen
  • komt zelf met een voorstel voor een oplossing van het betalingsprobleem
  • is werkzaam in een branche die inderdaad ook fors geraakt is (horeca, evenementen, kappers e.d.)
  • is bij u uit eerdere contacten bekend als integer en oprecht
  • betaalt tot op heden zijn facturen wel altijd op tijd

Hoe herken ik mijn debiteur als Niet-Willer?

De Niet-willer ziet in de huidige situatie zijn kans schoon om zijn banksaldo op niveau te houden. En zal dus misbruik proberen te maken van de situatie. Hij/zij:

  • reageert als ‘gestoken’ op uw telefoontje of e-mail. “Weet je wel wat er aan de hand is? Je kan niet verwachten dat ik nu al betaal”
  • probeert uw medeleven op te wekken: “Je zult wel begrijpen dat we in deze situatie moeilijk zitten en dat dit ook gevolgen heeft voor jullie factuurbetaling”
  • zal niet zelf een oplossing aandragen maar het probleem (en de oplossing) buiten zichzelf zoeken. “Het ligt in de handen van de overheid! Ik kan er ook niets aan doen.”
  • heeft in het verleden ook al wel (te) laat betaald of reclameert (regelmatig) op verzonden facturen

Meer over debiteurenbeheer en incasso tijdens de coronacrisis

Ook deurwaarders en incasso organisaties houden rekening met niet-kunners tijdens de coronacrisis. Zo vinden er op dit moment praktisch geen huisuitzettingen plaats en ook de inbeslagname van inboedels wordt opgeschort. Op een aantal speciale pagina’s leest u meer over debiteurenbeheer en incasso tijdens de coronacrisis. Daar vindt u tips en adviezen die u helpen uw liquiditeit op peil te houden. Stay safe en  blijf (ook financieel) gezond!

Over de auteur

Managing partner Charles BrunsHet is onze missie om incasso en deurwaardersdiensten voor een brede groep ondernemers toegankelijk te maken. U heeft waarschijnlijk niet dagelijks met onbetaalde facturen of een (dreigend) juridisch conflict te maken. Yuridis helpt met heldere adviezen, toegankelijke service, digitale oplossingen en transparante dienstverlening. Doe onze gratis Incasso Check, laat ons uw aanmaning versturen of neem telefonisch contact op met onze Adviesbalie, 7 dagen per week bereikbaar. Tenslotte staan onze deurwaarders voor u klaar als de situatie daarom vraagt. (Charles Bruns – managing partner Yuridis)

 

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Inschakelen van de deurwaarder wordt weer goedkoper!

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen
    7.7

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.