No Cure No Pay incasso, de zin en onzin

No Cure No Pay incasso, het internet staat er vol mee. De zoekterm ‘No cure no pay incasso’ geeft niet minder dan 400.000 resultaten en veel incassobureaus adverteren ermee:

  • “100 % no cure no pay incasso”
  • “Gratis incassobureau inschakelen”
  • “No cure no pay Incasso in 10 dagen”

Tegelijkertijd zijn er heel veel klachten te vinden over kosten die in rekening gebracht worden bij een niet succesvolle incassozaak. Hoe is dat te rijmen? Is No Cure No Pay een platte reclame slogan? Hoe werkt ‘t en waarop moet je letten voordat je met een incassobureau in zee gaat op basis van No Cure No Pay? In dit blog vertellen wij het hele verhaal.

No Cure No Pay incasso, hoe werkt dat?

Het klinkt natuurlijk fraai, No Cure No Pay incasso. Als het incassobureau niet in staat is om uw factuur te incasseren betaalt u geen kosten. Maar een incassobureau werkt natuurlijk niet voor niets en incasso is niet gratis. Ik heb geleerd: als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.

Voor een goed begrip van No Cure No Pay is het belangrijk om het incassoproces te bekijken. Dat is op te delen in twee fasen:

  1. Minnelijke incasso. In deze fase zal het incassobureau in een korte periode proberen uw vordering te incasseren met aanmaningen. Dat aanmanen kan telefonisch, schriftelijk of per e-mail. Als uw debiteur in deze fase niet reageert en/of betaalt volgt de
  2. Gerechtelijke incasso. In die fase wordt de rechtbank gevraagd om een vonnis uit te spreken over uw vordering. Als de rechter de vordering toewijst kan uw debiteur worden gedwongen alsnog te betalen; bijvoorbeeld door beslaglegging.

No Cure No Pay incasso gaat (praktisch altijd) alleen over de eerste fase van het incassotraject. Daar worden eenvoudige, vaak geautomatiseerde handelingen verricht die niet veel geld kosten. Als uw vordering dan (inclusief de meegevorderde incassokosten) wordt geïncasseerd wordt de provisie van het incassobureau verrekend met de ontvangen gelden. En ontvangt u vaak het volledig factuurbedrag.

Maar wat als de debiteur niet snel betaalt of verweer voert?

Zodra uw debiteur zich verweert of u een gerechtelijke procedure start komt er ineens veel meer kijken bij een incasso. De incassojurist geeft een juridisch correcte en onderbouwde reactie. De deurwaarder gaat persoonlijk bij uw debiteur langs om hem te dagvaarden en er komt een zitting bij de rechtbank. Dat zijn handelingen die natuurlijk meer geld kosten dan een telefoontje en e-mailtje en tegelijkertijd cruciaal zijn voor een succesvolle incasso. Voor een procedure bij de rechtbank brengt zij griffiekosten in rekening. Afhankelijk van de hoogte van uw vordering kunnen die enkele honderden euro’s bedragen. En dat zijn kosten die niet onder ‘No Cure No Pay’ vallen. Sterker nog: vaak wordt u dan gevraagd om een voorschot te betalen voordat een gerechtelijke procedure wordt gestart. Geen enkel incassobureau neemt het kostenrisico van non-betaling van u over bij een gerechtelijke incasso. En dat is ook wel logisch. Als uw debiteur failliet gaat nadat de rechter uitspraak heeft gedaan is er niets meer te verhalen. En de gemaakte kosten moeten toch worden betaald.

Helaas wordt dit deel van het verhaal er in de advertenties bij verteld.

Moet ik dan niet kiezen voor No Cure No Pay incasso?

Als je de advertenties van incassobureaus bekijkt lijkt ‘No Cure No Pay’ het enige verkoopargument. Voor de keuze voor het juiste incassobureau zijn echter meer aspecten van belang:

  1. Kwaliteit van de behandeling. Het versturen van een aanmaning en plegen van een incassotelefoontje is niet heel ingewikkeld werk. Maar wat als uw debiteur zich verweert of niet reageert of bereikbaar is? In die gevallen zal een goede incassospecialist zijn waarde bewijzen door zijn juridische kennis, creativiteit en de inzet van de juiste tools. Als de vordering dan toch zonder succes wordt gesloten weet u in ieder geval zeker dat er alles aan gedaan is.
  2. Betrouwbaarheid van de incassopartner. Er worden -op dit moment- nog geen wettelijke eisen gesteld aan incassobureaus. Iedereen kan een incassobureau starten. Dat is een ongewenste situatie want er gaat veel geld om in deze branche en u kunt er niet overal zeker van zijn dat u uw geld ontvangt.
  3. Communicatie tijdens het incassoproces. Zo actief als incassobedrijven zijn bij het binnenhalen van u als klant, zo stil wordt het soms als uw vordering(en) in behandeling is genomen. Een incassotraject kan soms maanden duren. U mag van uw incassopartner verwachten dat zij u actief informeert over het verloop of dat u (middels een portal) zelf het verloop van uw incasso’s kunt bekijken.

Tip: check niet alleen de recensies op de website van het incassobedrijf. Maar kijk ook op fora en klachtensites (bijvoorbeeld www.klacht.nl) voordat u met een incassobureau in zee gaat. Daaruit blijkt vaak de ware aard van het incasso-beestje.

Yuridis incasso en deurwaarder op maat

Bij Yuridis werken wij uitsluitend met echte incassospecialisten. Onze partners zijn zonder uitzondering deurwaarderskantoren die zowel het minnelijk traject als de gerechtelijke incasso voor u kunnen verrichten. Alle kantoren beschikken over gekwalificeerde incasso- en juridische medewerkers en staan onder toezicht van het Bureau Financieel Toezicht. Daarmee bent u verzekerd van kwaliteit en betrouwbaarheid. Voorafgaand en tijdens het incassotraject zullen zij u informeren en adviseren over de te lopen route en eventuele kostenrisico’s die daarmee gepaard gaan. Ook over de No Cure No Pay incasso mogelijkheden. U kunt dan bewuste keuzes maken en komt niet voor vervelende verrassingen te staan. Check ook onze online adviestool: Yuridis Incasso Check. Die geeft ook veel inzicht in de slagingskans en het eventuele kostenrisico van uw vordering.

Over de auteur

Managing partner Charles BrunsHet is onze missie om incasso en deurwaardersdiensten voor een brede groep ondernemers toegankelijk te maken. U heeft waarschijnlijk niet dagelijks met onbetaalde facturen of een (dreigend) juridisch conflict te maken. Yuridis helpt met heldere adviezen, toegankelijke service, digitale oplossingen en transparante dienstverlening. Doe onze gratis Incasso Check, laat ons uw aanmaning versturen of neem telefonisch contact op met onze Adviesbalie, 7 dagen per week bereikbaar. Tenslotte staan onze deurwaarders voor u klaar als de situatie daarom vraagt. (Charles Bruns – managing partner Yuridis)

 

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Praktische tips om wanbetaling te voorkomen

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.