Onderscheidend in incasso en juridische oplossingen

Halverwege 2018 lanceerden we Yuridis, ons platform voor incasso en deurwaardersdiensten. Om duidelijk te maken waar we voor staan vertellen we het verhaal van Yuridis in drie delen. In het vorig blog stond ik stil bij de ‘Why’ van Yuridis. Het creëren van een veel betere klantervaring door gebruik te maken van de mogelijkheden die platforms ons bieden. Dat is de kern van ons denken en doen. In dit blog meer over het ‘Hoe’: hoe gaat Yuridis zich onderscheiden in de markt van incasso- en deurwaardersdienstverlening?

De incassomarkt

In Nederland zijn veel verschillende partijen actief in het incasso domein. Als uw factuur te laat of niet betaald wordt kun u terecht bij:Yuridis Debiteurenbeheer

  • Praktisch alle boekhoud- en facturatiesystemen geven de mogelijkheid om herinneringen en aanmaningen uit te sturen. De keuze is groot. Enkele tientallen (online) boekhoudsystemen bieden hun dienstverlening aan (e-boekhouden, moneybird). Vaak in de vorm van maandabonnementen: voor 1 tot 3 tientjes per maand bent u onderweg.

 

  • Debiteurenbeheer. Dit is nogal een ruim begrip. In zijn algemeen wordt binnen creditmanagement onder debiteurenbeheer vaak de eerste fase van incasso begrepen. Het gaat dan om alle activiteiten die worden verricht door de organisatie zelf (of uit naam van de organisatie) om vorderingen geïncasseerd te krijgen. Ook binnen debiteurenbeheer kunt u specialisten inhuren. Verschillende organisaties (bijvoorbeeld Payt) richten zich op het verrichten van debiteurenbeheer. Veelal betaalt u dan een vast bedrag per factuur.

Blijft uw factuur na uw eigen acties nog steeds onbetaald? Dan kunt u kiezen voor externe incasso om de debiteur duidelijk te maken dat het menens is. Een gespecialiseerde organisatie neemt dan de incasso van de vordering van u over. Er zijn verschillende incassopartijen actief:

  • In Nederland zijn ongeveer 600 incassobureaus actief. De keuze is reuze: van de een-pitter op de hoek van de straat tot incassobedrijven met honderden medewerkers. Ook online kunt u kiezen uit vele partijen die zich vaak groter voordoen dan ze zijn. Omdat incassobureaus niet zijn gebonden aan regelgeving laat de kwaliteit nog wel eens te wensen over. Iedereen kan een incassobureau starten. Het is aan de buitenkant niet te zien of ze netjes met jouw klant omgaan en of de financiële huishouding wel op orde is. Incassobureaus koppen vaak ‘no cure no pay’ of ‘binnen 10 dagen je geld’. Claims die in de praktijk vaak niet waar kunnen worden gemaakt. Als bellen en brieven schrijven niet werkt zal het incassobureau voor een rechtszaak alsnog een deurwaarder moeten inschakelen. Dat kunnen ze niet zelf. Goede incassobureaus zijn vaak wel prima in staat om lagere bedragen en eenvoudige incassozaken tot een goed einde te brengen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vorderingen tot € 250 en bij incassobureaus aangesloten bij de NVI.

 

  • We hebben in Nederland ongeveer 200 deurwaardersbedrijven. Bij die bedrijven werken ca. 700 deurwaarders. Allen hebben een pittige juridische opleiding afgerond en zijn benoemd door de Kroon. Deurwaarders zijn verplicht aangesloten bij de KBvG, onderworpen aan tuchtrecht en er is scherp toezicht op het ethisch en financieel handelen. Veel deurwaarderskantoren hebben een incassopraktijk en hanteren daarbij een vergelijkbaar tariefmodel als incassokantoren. Wordt er in het minnelijk traject niet betaalt dan kan men zelfstandig gerechtelijke stappen nemen. Vaak is een gespecialiseerde juridische afdeling aanwezig om verweer te voeren en te procederen. Dagvaarden, vonnissen betekenen en de executie uitvoeren zijn activiteiten die exclusief aan de deurwaarder zijn toebedeeld. Voor vorderingen tot € 25.000 kan een deurwaarder u vertegenwoordigen in een gerechtelijke procedure.

 

  •  Ook advocaten kunnen incassowerkzaamheden verrichten. Sommige hebben zich daarin zelfs gespecialiseerd, de zogenaamde incasso-advocaat. Een advocaat inschakelen kan zinvol zijn voor grote bedragen en bij bijvoorbeeld ingewikkelde verweerkwesties. De, vaak forse, uurtarieven, kunnen dan een goede investering zijn. Voor bedragen vanaf € 25.000 is een advocaat inschakelen verplicht in een rechtszaak.

Onderscheidend – onze klantbelofte

Na die korte marktbeschrijving dan nu het onderscheid in de markt. Hoe gaat Yuridis, als platform voor incasso- en deurwaardersdiensten, zich onderscheiden ten opzichte van de andere spelers in de markt?

Het is onze missie om de afstand tussen de ondernemer (als opdrachtgever) en de deurwaarder te verkleinen. Om dat te doen hebben we de Yuridis Klantbelofte opgesteld. De pijlers uit die Klantbelofte zijn:

  • Bereikbaar
    • Wij realiseren ons dat ondernemers niet alleen van 9 tot 5 werken. Daarom kunt u bij ons 24/7 onlinediensten afnemen en is onze adviesbalie 7 dagen per week bereikbaar. Dus ook in de avonduren en het weekend.
    • Onze dienstverlening kan af en toe best behoorlijk juridisch van aard zijn. Maar dat betekent nog niet dat het taalgebruik dan ook wollig of onbegrijpelijk moet zijn. In al onze communicatie praten wij heldere en begrijpelijke taal. Wij vinden het belangrijk dat u begrijpt wat we bedoelen.

 

  • Kwaliteit
    • Incasso heeft een nogal schimmig imago en wordt nog soms geassocieerd met duistere praktijken. Niet bij Yuridis. Al onze medewerkers zijn juridisch geschoold en gescreend. Onze deurwaarder-partners zijn lid van de KBvG; dat is een kwaliteitsgarantie voor ethisch handelen, kwalitatieve incasso en financiële betrouwbaarheid. De deurwaarders zijn vaak al vele jaren werkzaam in uw werkgebied en praten dus uw taal, en die van uw debiteur.
    • Natuurlijk werken wij volgens de AVG-regelgeving. Daarnaast zullen wij nooit informatie over u en/of uw klanten of debiteuren verkopen voor commerciële doeleinden.

 

  • Transparant
    • U bepaalt op welke manier u gebruik maakt van onze diensten en daarmee welk bedrag u daarvoor over heeft. Onze dienstverlening ondersteunt doe-het-zelf activiteiten, wij geven gratis telefonisch advies. En ook de inschakeling van een deurwaarder is snel te organiseren.
    • Wij zullen geen acties ondernemen waarvan we niet overtuigd zijn dat ze ook waarde toevoegen. En over de kosten van een incasso- of juridisch traject zijn we transparant.
    • In overleg met u kiezen we voor een passende incasso of juridische strategie. Als de situatie daarom vraagt geven we meer ruimte. Als directe actie echter gewenst is dan staan onze deurwaarders ook paraat.
    • U kunt online uw oordeel geven over onze dienstverlening en die van de ingeschakelde deurwaarder. Daarmee geven we informatie over de tevredenheid van klanten over onze dienstverlening.

Tot zover de ‘hoe’ van Yuridis – deurwaarder op maat. In het laatste deel van deze trilogie staan we stil bij het ‘wat’. Daar zal ik dan uitvoerig stilstaan bij onze innovatieve online adviesmodule; exemplarisch voor de manier waarop wij werken.

Charles Bruns – Managing Partner Yuridis


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Op pad met… de deurwaarder in Bergen op Zoom

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.