Op pad met… de deurwaarder in Amsterdam

Bij Yuridis verlagen we de drempels die ondernemers ervaren om de deurwaarder in te schakelen. Dat doen we bijvoorbeeld door meer inzicht te geven in het doen en laten van de deurwaarder. In deze column gaan we ‘Op pad met… de deurwaarder.’ Die vertelt over zijn dagelijkse werkzaamheden of een bijzondere casus. In deze blog zijn we ‘Op pad met… Ron de Klerk’, deurwaarder-ondernemer in Amsterdam.

“Succesvol zijn voor je klant geeft een goed gevoel.  Ik heb op héle kleine kantoren en op grotere kantoren gewerkt en veel van de incassowereld gezien. Als incassomedewerker, manager en nu als deurwaarder-ondernemer. Ik kan echter nog steeds genieten van persoonlijk succes in één enkele incassozaak van een mkb-klant.” (Ron de Klerk)

 

 

Succesvolle incasso door debiteurenbezoek

Een bevriende relatie (accountant) benaderde mij telefonisch. “Ron, een klant van mij zit met een probleem. Hij krijgt een paar facturen niet betaald. Een bedrag van ongeveer € 11.000,=; hij zit daar behoorlijk mee in zijn maag want hij krijgt geen contact meer met de debiteur. Het gaat om een bedrijf bij jou in de regio. Kan jij hier iets mee?” Natuurlijk ben ik geïnteresseerd. Ik help ondernemers graag vooruit. Ik zeg hem dat zijn klant rechtstreeks met mij kan bellen of mailen en dat ik het direct zal oppakken.

En zo geschiedde: nog dezelfde dag had ik contact met de opdrachtgever en kon ik aan de slag.

Directe actie

De naam van de debiteur deed bij mij geen belletje rinkelen en ook in ons systeem kwam het bedrijf niet voor. Da’s best bijzonder. Want door de jaren heen hebben wij inmiddels met heel veel ondernemers in de regio kennisgemaakt. Als opdrachtgever of debiteur. Via internet bleek dat het bedrijf pas was verhuisd van het oosten van Nederland naar de Randstad. Nog eens contact met de opdrachtgever. Ik stelde voor om de debiteur direct persoonlijk te bezoeken met een sommatie-exploot. Dat is een formele aanmaning bezorgd door de deurwaarder. Voordeel van zo’n debiteurenbezoek is dat de situatie ter plaatse kan worden beoordeeld en als het meezit spreek je ook direct met de persoon die ‘over de betalingen gaat.’ Dan weet die ook dat het menens is.

De stukken werden door mij klaargemaakt. Om duidelijk te maken dat de schuldeiser zijn dossier goed op orde had, liet ik naast de facturen, ook de getekende overeenkomst onderdeel zijn van het document.

Op debiteurenbezoek

En zo toog ik de volgende dag naar het vestigingsadres (volgens de Kamer van Koophandel) van de debiteur.

Ter plaatse zag ik een andere naam op de gevel. Ik ging naar binnen en vroeg bij de receptie naar de contactpersoon van de debiteur. Die was er helaas niet, maar wel een Engelssprekende jongeman, die de stukken in ontvangst nam. De jongeman begreep het doel van mijn komst en deed de toezegging het document aan de verantwoordelijke persoon te overhandigen.

Reactie debiteur

Een reactie bleef echter uit. Met de wens van mijn opdrachtgever in gedachten – niet meteen hoge gerechtelijke kosten maken –  besloot ik na een week nog een aanmaning te zenden. Dit keer verhoogd met de wettelijke incassokosten.

Maar ook op deze aanmaning ontving ik geen reactie. Mijn gedachte: “ik moet en zal de verantwoordelijke spreken. Hij moet mijn stukken toch hebben gezien? Waarom reageert hij niet?”

Ik had me inmiddels vastgebeten in de zaak en het dossier bleef op mijn bureau liggen.

Ik besloot de schuldenaar nog eens telefonisch te benaderen. De vriendelijke telefoniste gaf mij te kennen dat de verantwoordelijke weer niet aanwezig was. Ik gaf mijn contactgegevens door en drong er bij haar op aan dat ik nog dezelfde dag zou worden teruggebeld.

Eind goed al goed

Ook dat gebeurde niet. Wel ontving ik nog dezelfde middag een e-mail van betrokkene met de mededeling dat hij opdracht had gegeven voor directe betaling van het totaal verschuldigde bedrag.

Daar werd ik wel blij van, maar ik wilde niet te vroeg juichen. “Eerst maar een zien of hij de daad bij het woord voegt”, dacht ik.

De volgende dag kreeg ik van de boekhouding de bevestiging van de ontvangst van de toegezegde betaling. Een heerlijk gevoel. Het gevoel dat ik als incassomedewerker vroeger ook kreeg als ik een dossier positief kon sluiten.

Iedereen tevreden. De cirkel was rond. De onbetaalde vordering, waarvan de opdrachtgever verschillende slapeloze nachten had gehad, was binnen twee weken geïncasseerd. En ik bleek de kunst van het incasseren nog niet verleerd!

De moraal van dit verhaal

Het succes zat m in deze zaak in de goed onderbouwde vordering, een directe en snelle persoonlijke aanpak en een beetje ‘ausdauer’. Door de inschakeling van een deurwaarderskantoor en het bezoek van de deurwaarder begreep de debiteur dat hij niet langer weg zou komen met wanbetaling. Het debiteurenbezoek is een prima middel om debiteuren in beweging te krijgen. Wij kunnen dat snel en goed verzorgen.

Over de auteur 

Ron de Klerk (1965) is gerechtsdeurwaarder en partner bij De Klerk | Vis | Niekus  Gerechtsdeurwaarders en Incasso in Amsterdam.  Partner van Yuridis. Ron is al decennia actief in de deurwaarderij. Na bij verschillende deurwaarders in o.a. Deventer, Zutphen, Delft en Utrecht werkzaam te zijn geweest startte hij in Amsterdam. Sinds 2001 is hij partner/mede-eigenaar bij het aloude Amsterdamse deurwaarderskantoor. Ron noemt zichzelf een ‘mensenmens’ en vindt het belangrijk om met alle lagen van de bevolking te kunnen omgaan. Bij zijn kantoor staan kwaliteit en een persoonlijke benadering voorop. De 60 medewerkers zijn vaak al jarenlang werkzaam voor het kantoor en kunnen zich dan ook goed inleven in de situatie van zowel de opdrachtgever als haar klanten.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

No Cure No Pay incasso, de zin en onzin

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.