Hoe toegankelijk is het recht?

Kort geleden was ik uitgenodigd bij de inauguratie van de lector ‘toegankelijkheid van het recht’ bij de Hogeschool in Rotterdam. Het ging daarbij om een nieuwe leerstoel en de lector krijgt de opdracht om praktijkgericht onderzoek te doen naar het toegankelijker maken van het recht. Want blijkbaar is dat nodig. Uit de lectorale rede van mr. dr. Ineke van den Berg blijkt dat burgers het recht als steeds minder toegankelijk ervaren. Dat heeft dan vooral te maken met de geneugten van ons digitale tijdperk. Burgers weten steeds minder goed waar ze moeten zijn om hun recht te vinden. Worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd en worden daar wanhopig van. Het gevoel van rechtvaardigheid neemt daardoor af.

Toegankelijkheid van het recht voor de ondernemer

Gaandeweg de middag moest ik toen denken aan parallellen met ondernemers. Hoe toegankelijk is het recht voor de ondernemer? Ook zij  ondervinden problemen met datgene krijgen waarop ze recht hebben. Het VNO-NCW kopte vorige week ‘De relatief hoge griffierechten(…) leiden er nu toe dat ondernemers vorderingen ‘massaal’ afboeken in plaats van te verhalen op de schuldenaar.’ Onderzoek wijst uit dat ondernemers afzien van een gang naar de rechter: het aantal dagvaardingen is de afgelopen jaren met ruim 40% gedaald. En dat is niet onlogisch. Voor een vordering van net boven de 500 euro vraagt de rechtbank (2018) 476 euro aan griffierecht indien de schuldeiser een rechtspersoon is. Voor eenmanszaken is dit 226 euro. Die griffierechten kunnen in de meeste gevallen wel verhaald worden op de debiteur, maar moeten wel even voorgeschoten. En als blijkt dat er ‘van een kale kip niets te plukken valt’, dan bent u dat geld gewoon kwijt. Bovenop de afboeking van uw factuur.

Dat voelt niet rechtvaardig; en dat is het ook niet. U heeft uw diensten geleverd, de klant heeft zijn producten ontvangen. Dan mag je er vanuit gaan dat de bijbehorende factuur ook wordt betaald. Als dat dan niet gebeurt onderneemt u stappen om de klant -uiteindelijk- tot betalen te bewegen. Een calculerende klant (of fraudeur) kan er nu op gokken dat de u gang naar de rechter toch niet zult maken. En dus blijft u met lege handen staan…

Wat te doen met onbetaalde facturen?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat ondernemers vaak vorderingen dan maar afboeken; bang voor extra kosten en/of een ellenlange procedure. Dat is geen gezonde ontwikkeling. Want ons economisch verkeer is sterk gebaat bij tijdige betaling van facturen.

Op dit moment is er een lobby gaande om de griffierechten voor vorderingen tussen 500 en pakweg 2.500 euro te verlagen. Om u een beeld te geven: in 2010 bedroeg het griffierecht voor vorderingen vanaf 500 euro nog 280 euro. In de jaren daarna is dat griffierecht dus met ruim 70% (!) verhoogd. Over toegankelijkheid van het recht gesproken.

Tot op heden is die lobby nog niet succesvol geweest; hopelijk komt het ervan. En tot die tijd?

Vijf tips om uw vorderingen toch betaald te krijgen

  1. Zorg voor een ‘stevige casus’. Maak op voorhand aan uw klant duidelijk wat uw betalingsvoorwaarden zijn; dan ontstaat daarover achteraf geen verschil van inzicht. Een logische plek daarvoor zijn uw algemene voorwaarden. En natuurlijk meldt u ook de betalingstermijn op uw factuur.
  2. Reageer adequaat op niet-betaling van uw facturen. We hebben met elkaar een betalingstermijn afgesproken; daaraan moet iedereen zich houden. U kunt dan ook gerust een week na overschrijding van die betalingstermijn een eerste herinnering uitdoen. Een belletje werkt overigens vaak het best; dan hoort u ook gelijk of er problemen zijn. Leg gemaakte afspraken altijd vast; bijvoorbeeld in een bevestiging per mail.
  3. Wacht niet te lang met uitbesteding van de incasso. We zien nog te vaak dat incasso pas uit handen wordt gegeven als de boel al is geëscaleerd of er geen contact meer met de debiteur mogelijk is. Bij een faillissement kan ook de deurwaarder niets meer uitrichten. Indien uw herinnering en aanmaning geen effect hebben is het uitbesteden van de incasso een logische stap.
  4. Maak een goede afweging voor een incassopartner.  Kijk bijvoorbeeld goed naar de verschillen tussen een incassobureau en een deurwaarder. Bij de keuze voor een deurwaarder is het uw debiteur/klant direct duidelijk dat het u menens is; wel zo effectief.
  5. Overleg met uw deurwaarder(skantoor) over de te ondernemen stappen. Daarbij is het goed om -gezamenlijk- een afweging te maken van de kosten van het traject in relatie tot de hoogte van uw vordering en de slagingskans van de specifieke case. Op onze site treft u de Incasso Check aan. Met die Incasso Check kunt u in twee minuten zelf al een eerste inschatting van uw incassocase maken.

Recht hebben. Recht krijgen. Recht halen.

Ook voor ondernemers is het recht niet altijd even toegankelijk. Bij Yuridis doen we daar iets aan. Met helder taalgebruik, transparante tarieven en optimale bereikbaarheid ondersteunen we ondernemers bij incasso en (dreigende) juridische problemen. Zodat zij krijgen waarop ze recht hebben. Recht hebben. Recht krijgen. Recht halen. Wij zijn u graag van dienst.

 Charles Bruns, managing partner van Yuridis

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Op pad met… de deurwaarder in Bergen op Zoom

Bekijk alle blogberichten

Voordelen Yuridis

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook 's avonds en in het weekend
  • Yuridis klantbelofte

    Wij zetten ons maximaal in om u vooruit te helpen
  • Overal in Nederland

    Het meest uitgebreide deurwaardersnetwerk van Nederland
  • Voor en door ondernemers

    Onze partners zijn zelf ondernemers en kennen uw uitdagingen
  • Transparantie

    In proces, kosten en resultaat. U weet vooraf waar u aan toe bent.
  • Klantbeoordelingen

    Beoordelingen op basis van klantervaringen

Er zijn deurwaarders gevonden.

Klik hier voor de resultaten.